Na úvod » Voip telefonie » princip a výhody
služby a volba VoIP operátora
Jaké služby a VoIP operátora zvolit?
Zřizujete-li IP telefonii pro malou firmu (2-3 zaměstnanci), kde nejsou požadovány funkce pobočkové ústředny, zvolte sólo telefony a ke každému z nich SIP účet. Pokud jsou požadovány funkce PBX (pobočková telefonní ústředna), je možné využít nabídky virtuální ústředny. Firmy, které chtějí investovat do své vlastní PBX pak mohou zakoupit IP PBX ve formě „malé krabičky“. Tyto ústředny mají výhodu v tom, že vynikají velmi nízkou spotřebou a neobsahují harddisk. Jejich cena se přitom pohybuje do 10 000 Kč. Lze také použít klasickou pbú.
Pro náročnější implemenace u středních a velkých firem jsou v nabídce IP systémy, které jsou nejčastěji postaveny na bázi dedikovaného serveru. Tyto systémy kromě běžných funkcí mají integrováno nahrávání hovorů, voicemail (záznamník s výstupem do e-mailu), interaktivní hlasové menu, volací fronty až po funkce propojení s podnikovým informačním systémem.
Pobočkové ústředny se připojují tzv. SIP trunkem neboli blokem tel. čísel s odpovídajícím počtem souběžných volacích kanálů. Toto připojení zároveň umožňuje přímou provolbu až na stůl účastníka nazývaného DDI.
Jak zvolit vhodného VoIP operátora? Obvykle podle ceny hovorného a použité tarifikace (1+1, 60+1 vteřin), typu nabízených účtů PREPAID (kreditní systém) nebo POSTPAY (měsíční vyúčtování), ale svou roli mohou hrát i technické parametry, jako například zda podporuje úsporné kodeky. Podpora úsporných kodeků (G729, G726 apod.) totiž umožňuje při zachování rychlosti internetové konektivity navýšit počet souběžných hovorů oproti základnímu G711. Z dalších služeb nabízených operátory je pak vhodné zohlednit možnost přesměrování hovorů, možnost faxování a podpora rychlého faxového protokolu T.38.
K výběru VoIP operátora lze využít webové stánky http://www.xphonet.cz které jsou souhrnem informací o poskytovatelích, jejich službách a také se na nich můžete dozvědět, zda je poskytovatel autonomní nebo jen virtuální.
Zvládnu sám instalaci?
Instalaci samotného telefonu zvládne technicky erudovaný pracovník s manuálem k zařízení, případně se může obrátit na technickou podporu dodavatele. Pobočkové ústředny by měli instalovat řádně proškolení, nejlépe certifikovaní pracovníci. Instalace ve velkých firmách a callcentrech svěřte technikům dodavatele ústředny. Při implementaci VoIP je nutné se řídit doporučením firem implementující VoIP telefonii v souvislosti s firemní síťovou technologií a hlavně z pohledu zabezpečení. Hledisko síťové infrastruktury obnáší použití kvalitních aktivních síťových prvků z důvodu zajištění kvality hovorů. Hledisko bezpečnosti je nutné nepodceňovat a rozšířit zavedenou firemní bezpečnostní politiku i o hlasové služby.
.