články k problematice voip | telefonní ústředny

 
 
 
 

Na úvod » Voip telefonie » články k problematice voip

VoIP, úvod - 1.díl

VoIP

 

Telekomunikační průmysl existuje na světě již přes sto let. Tento seriál bude věnován VoIP (Voice over Internet Protocol) technologii, jejím rozdílům oproti tradiční veřejné telefonní sítí (PSTN), zvláště pak jednotlivým používaným protokolům a kodekům. Ke každému prozkoumáme jeho historii a jeho případnou budoucnost používání. Také se podíváme na bezpečnostní požadavky těchto protokolů a nároky k práci uvnitř topologií používající například NAT (Native Address Translation).

Postupně budou probrány následující protokoly:

IAX

SIP

H.323

MGCP

Skinny/SCCP

UNISTIM

a kodeky

• G.711

• G.726

• G.729A

• GSM

• iLBC

• Speex

• MP3

 

Kodeky slouží k převedení analogového signálu na digitální signál, který slouží k přenosu přes internet. Šířka pásma v jednotlivých místech je omezena, tudíž na použití konkrétního kodeku je závislý celkový počet simultánních (současně probíhajících) konverzací. Popíšeme si rozdíly v použití jednotlivých kodeků a jejich nároků na šířku pásma a jejich kvalitu.

 

Dále si popíšeme jak může být provoz směrován spolehlivě, co způsobuje ozvěnu (echo) a jak ji řešit a také ověření příchozích a odchozích hovorů.

 

Potřeba VoIP protokolů

 

Základním úkolem VoIP je paketizace audio streamu (toku) tak, aby jej bylo možno přenášet přes sítě založené na IP protokolu. Problémy, na které při realizaci narazíme souvisí se způsobem jakým lidé komunikují. Nejenže signál musí dorazit ve stejném tvaru, v jakém byl odeslán, ale je třeba, aby dorazil rychleji než 150ms.

Pokud jsou paket ztraceny nebo zpožděny, způsobuje to degradaci kvality komunikace a problémy s průběhem dané komunikace.

 

Transportní protokoly nebyly původně navrženy na real-time přenos medií (streamování). Koncové body očekávaly postupné doručení chybějících paketů čekáním na ně, a požadovay jejich znovuposlání. Modernější protokoly již dokáží zvážit, zdali se bez nepřijatých paketů může přenos uskutečnit či ne. Naše konverzace těžko snáší výpadky písmen nebo slov, ani velké zpoždění přenosu mezi účastníky.

 

Tradiční PSTN byla navrhnutá speciálně pro účel přenosu hlasu a je z tohoto aspektu perfektně navržena. Avšak z hlediska flexibility jsou její vadou samozřejmě lidské aspekty, konkrétně velmi omezené povědomí o jejích technologiích. VoIP udržuje příslib včlenění hlasové komunikace dovnitř ostatních protokolů, které běžně v naší síti používáme pouze se speciálními požadavky na hlasovou komunikaci a znalostmi na návrh, vybudování a údržbu těchto sítí.

 

Literatura:

Asterisk : The Future of Telephony by Jared Smith ; Jim Van Meggelen ; Leif Madsen, ISBN



 
 
 
 
 
 
TOPlist TOPlist Umístění firmy Jaromír Kunický na mapě EDB